Ongunstige voortekenen tijdens de geboorte van de koningszoon Sigismund doen de vader besluiten hem in het diepste geheim op te sluiten in een speciaal voor hem gebouwde gevangenis. Hier groeit Sigismund op als een geketend beest, onwetend van zijn afkomst. Doordat het land geen directe troonopvolger heeft, wil de koning, voordat hij het land overdraagt aan een ver familielid, nog één ultieme test om te zien of Sigismund zijn beestachtige inborst en de kwade voorspellingen de baas kan zijn. Sigismund mag voor één dag de troon bestijgen, met alle gevolgen van dien.

Het leven is droom van Pedro Calderón de la Barca, hoogtepunt van het Spaanse baroktoneel, mag dan bijna vierhonderd jaar geleden geschreven zijn, voor regisseur Olivier Diepenhorst zijn er parallellen met ons hier en nu. Indertijd stond het eens zo machtige Spaanse rijk op omvallen, zo goed als wij nu geconfronteerd worden met de grenzen van onze economische voorspoed en onze politieke superioriteit. Uitgedaagd door de vele lagen en thema’s die het stuk rijk is en het uitgesproken, poëtische taalgebruik van Calderón maakt Diepenhorst met een zevenkoppige acteursgroep een zeer beeldende en muzikale voorstelling, die licht van toon blijft.

Olivier Diepenhorst (1984) kreeg het theatervirus mee op het Christelijk Gymnasium in Utrecht en volgde, na een kleine omweg de Regieopleiding in Amsterdam, waar hij in 2013 afstudeerde met een prachtig gestileerde Berenice van Racine, een voorstelling die ook in Kikker te zien was. Vanaf dat moment maakt Diepenhorst repertoirevoorstellingen bij de Toneelschuur. Twee ervan waren ook in Kikker te zien: Stilte van Lars Norén (2014) en Smekelingen van Euripides (2015) dat door de pers unaniem lovend werd ontvangen.

EXTRA op dinsdag 25 april: nagesprek met Utrechtse dichter Ingmar Heytze en regisseur Olivier Diepenhorst. Ticket info