Op woensdag 19 april opent het Spoorwegmuseum het ‘Techlab’, een hogeschool voor treintechniek waar bezoekers alles leren over de techniek achter de trein. Hoe wordt stoom omgezet in beweging? Wat doet een bovenleiding en waarom ontsporen treinen niet voortdurend? Hoe functioneert een dieselmotor en hoe remt een trein? Dat en nog veel meer kun je zelf ontdekken in het Techlab. In een praktijklokaal kun je door het doen van allerlei proefjes zelf ontdekken hoe alles werkt. De bouw van het Techlab is mogelijk gemaakt door een extra bijdrage van de BankGiro Loterij en is vanaf 20 april open voor publiek.

Praktijklokaal
Het Techlab start met een uitleg van de werking van een stoomlocomotief. Met Augmented Reality kun je de binnenkant van de stoomketel van stoomlocomotief NRS 107 bekijken en zien hoe het proces van water en vuur naar stoom zich precies voltrekt. Daarna kun je in het praktijklokaal van alles uitproberen. Op grote werktafels staan diverse proeven klaar. Met de proeven leer je welke natuurkundige processen de trein doen functioneren. Laat een trein rijden door de stroomkring op de juiste manier te sluiten, ervaar al fietsend het energieverbruik van een trein of test de weerstand van diverse wielen. Wat is een vetergang, regel zelf de luchtdruk om de remkraan te bedienen en (wie wil dat nou niet eens een keer doen?) trek een keer aan de noodrem. Kom je er niet uit? Zoek dan naar de spiekbriefjes.

Tenslotte biedt het Techlab ook een blik in de toekomst. Op wat voor manieren zal een trein zich over pakweg 30 jaar voortbewegen? Het bezoek aan het Techlab wordt afgesloten met een examen. Word jij een echte treinexpert?

Educatief programma
Techniek is een van de belangrijkste speerpunten in het onderwijs. Het educatief programma van het Techlab zal aansluiten bij het curriculum en kerndoelen van het techniekonderwijs. Het speelt in op de natuurlijke nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen. De leden van de kidsclub van Het Spoorwegmuseum, de Rail Rookies, testten verschillende proeven en droegen daarmee bij aan de ontwikkeling van het educatief programma.