Theaterklassiekers in moderne bewerking naast nieuw werk van aanstormend talent

Theater Utrecht presenteert dit theaterseizoen een divers programma van grotezaalvoorstellingen, kleinezaalproducties en festivalevents in de Stadsschouwburg en het huistheater De Paardenkathedraal. Het stadsgezelschap van Utrecht staat voor uitdagend, ontregelend en bevlogen theater met een muzikaal karakter. Van Tsjechovs klassieker Platonov (voorjaar 2018) in een moderne bewerking met een jonge cast van regisseur Thibaud Delpeut tot de muzikale rollercoaster naar een legendarisch familieverhaal Casino Nonstop (sept-nov 2017) van de jonge, talentvolle maker Espen Hjort. Ook werkt het gezelschap samen met New Dutch Connections van theatermaker Bright O. Richards voor The Bright Side of Life (voorjaar 2018). Een komische en confronterende voorstelling met livemuziek over een acteur die zijn thuisland, waar hij beroemd en geliefd was, moest ontvluchten. Met Naomi Velissariou en Rudolphi Producties coproduceert Theater Utrecht (SARAH) KANE CONCERT dat in première gaat op SPRING 2018 en met ZINA / Adelheid Roosen en Stadsschouwburg Utrecht werkt het gezelschap samen aan de tweede Utrechtse Wijksafari (voorjaar 2018) waarvoor Thibaud Delpeut een route regisseert. Daarnaast maakt het gezelschap weer een bijzondere voorstelling in de klas voor het voortgezet onderwijs Outsiders, in een regie van Eva Tijken, dit keer rond het thema uitsluiting. Deze is in november 2017 ook tweemaal voor regulier publiek te zien in De Paardenkathedraal.

 Naast de voorstellingen biedt Theater Utrecht tal van theatrale activiteiten in De Paardenkathedraal, Stadsschouwburg Utrecht en elders in het land, samen met publiek en partners. Doel is ontmoetingen te creëren tussen kunst, wetenschap, journalistiek, maatschappij én het publiek. Dit varieert van een Wild Horses-programma, Major Tom en Boeken Live tot inleidingen, openbare repetities en kijkjes achter de schermen. Ook is Espen Hjorts residentieproject Goat Song – een prachtige bewegingssolo die in mei al te zien was in Het Huis Utrecht – in november nog viermaal te zien in De Paardenkathedraal.

Theater dat gaat over de hoekige mens

Regisseur Thibaud Delpeut: “Ik zie te vaak voorstellingen die zich als een keurig procedé voltrekken, waar je de tijd bijna op kan gelijkzetten. Maar de wereld zit zo anders in elkaar. Ik vind het belangrijk dat we juist in deze tijd theater maken dat zich onttrekt aan dat format. Theater dat gaat over de hoekige mens in een hoekige vorm. Een vorm die niets oplost, die niet behaagt. Zo wil ik graag dat er naar mensen gekeken wordt. Raar. Ik ben zelf ook hoekig.”

“Ik geloof dat theater een bijdrage kan leveren aan de visievorming op de toekomst, maar ik geloof dat er meer nodig is dan alleen maar voorstellingen. Ik maak kunst, en in de rafelranden van de kunst wil ik ontmoetingen met de toeschouwers aangaan. Waarbij je vanuit de vertelling en de verbeelding naar jezelf kan kijken en je ideeën kan scherpen. Ik wil mensen eerst iets laten voelen, om ze tot denken aan te zetten. Of zoals Arthur Miller het zei: You can’t make people see unless they feel.”