Hoe ziet de stad eruit in tijden van corona? Fotograaf Annelien Nijland legt het dagelijkse anderhalve meter-leven vast. Deel 16: Heropening.

 Nu de lockdowndeuren weer op een kier staan, zindert Utrecht van de voorbereidingen. Maar eenvoudig is de heropening niet. Corona en een feestelijk uitje: hoe krijg je die twee ooit samen? Hoe zorg je voor sfeer in je theaterzaal als iedereen afstand moet houden? Hoe laat je binnen de beperkingen toch een groep mensen op je boulderwand klimmen? En hoe hou je het prettig op je terras als de gasten wat losser worden? Het moet leuk worden, maar niet al te gezellig – ga er als uitbater maar aanstaan.

© Annelien Nijland – klik voor een groter formaat

In Bar Bolsjewiek in de Stadstuin, de hub voor start-ups en creatieve ondernemers, krijgt de feestelijkheid dan ook een sober tintje. Maar dat past wel bij de stijl van het café, gevestigd in een oud UWV-bolwerk op een Oostblok-achtig stukje Europalaan. De tafels zijn uitgemeten en getapet, er komt een incheckgesprek bij de entree, de desinfecterende handgel staat klaar, er zijn looproutes en een aparte in- en uitgang. Maar de restricties mogen de pret niet drukken, want het terras is uitgebreid, de Russische pannenkoekjes staat nog steeds op het menu en in de steenoven worden pizza’s gebakken.

© Annelien Nijland – klik voor een groter formaat

Je kunt veel zeggen over corona, en dat doen we dan ook, maar de crisis boort wel creativiteit aan. Zo is Boulderhal Energiehaven druk aan het timmeren geslagen om meer bezoekers te kunnen bedienen. Het resultaat: twee buitenwanden met vaste valmatten eronder, als uitbreiding op het indoor wandoppervlak. Met al die klimcapaciteit, de bar die weer opengaat en – als kers op de taart – een drankvergunning voor de achtertuin, is het feest compleet. Een anderhalvemeter-feest, dat wel.

© Annelien Nijland – klik voor een groter formaat

Om het publiek te vrijwaren van enge aerosolen staan de stoelen in de zaal van theatergroep Aluin op gepaste afstand. Het platte speelvlak is vervangen door een verhoogd podium. De acteurs onderling beschermen; dat is de volgende uitdaging. Met De Bacchanten, de voorstelling die door gelukkig toeval als eerste op het programma staat, lijkt dat gewoon te lukken. De drie actrices in dit stuk lopen elkaar niet voor de voeten. Ook het thema van deze 2500 jaar oude Griekse tragedie – roes versus rede – zegt opvallend veel over deze tijd. Overgave versus zelfbeheersing: hoe actueel wil je het hebben?


Bekijk alle artikelen uit de fotoserie >>>