‘Utrecht zorg goed voor elkaar.’ Waar komen toch al die Dick Bruna-posters met deze tekst vandaan? Ze verschijnen achter steeds meer ramen, als een soort hart onder de riem voor de stadsbewoner. En zo is deze postercampagne dan ook precies bedoeld.

Het brein erachter is Marije Lieuwens, freelance cultuurmarketeer, die op het idee kwam door een soortgelijke actie in Italië. Daar hingen mensen regenbogen voor de ramen, als symbool voor de hoop op beter tijden.

Jij dacht: in Utrecht kunnen we ook wel een positieve noot gebruiken?

‘Ik fietste over de verlaten straten, zag overal die affiches van afgelaste events en werd daar zo verdrietig van. Als tegenwicht van alle ellende wilde ik iets verzinnen dat troost biedt en tot saamhorigheid leidt. Het eerste dat in me opkwam, was een beeld van Dick Bruna: een figuurtje met Domtorenkroon en een rood hart in de armen.’

Wanneer heeft Bruna deze tekening gemaakt?

‘In 1986, voor de Vakantiebeurs. “Stad naar mijn hart”, stond eronder. Ik heb toestemming gevraagd bij de gemeente en de zaakbehartiger van Bruna, en iedereen was enthousiast. Het copyright dat op werk van Bruna rust, is heel streng, dus het is best bijzonder dat ik dit beeld mocht gebruiken en ook nog mocht voorzien van een nieuwe, toepasselijke tekst: “Utrecht zorg goed voor elkaar”.’

Op de foto: Marije Lieuwens en haar dochter

Je liet 2500 posters drukken, maar die waren in een paar dagen al op.

‘Via-via ging het balletje rollen en verschenen de posters achter ramen van huizen, maar ook bij winkels, het UMC en het Diakonessenhuis. De distributie is wel een dingetje, want hoe doe je dat zo veilig mogelijk? Ik wil wel het goede gevoel verspreiden, maar niet het virus, dus grootschaliger uitdelen zit er niet in. Daarom heb ik samenwerking gezocht met de krant DUIC, die gratis in alle supermarkten ligt. De redactie heeft de afbeelding nu op de voorpagina afgedrukt, zodat mensen ‘m kunnen uitscheuren en ophangen.’

Hoe verklaar je het succes van je actie?

‘Deze poster spreekt veel mensen aan omdat de tekening zo tijdloos is en de beeldtaal van Bruna in het Utrechtse DNA zit. In Amsterdam had dit niet gewerkt. De afbeelding is eigenlijk een staaltje citymarketing avant la lettre.’

Wat hoop je met de poster te bereiken?

‘Dat hij hoop geeft en het gevoel van solidariteit in de stad versterkt. We moeten hier met z’n allen doorheen en als dit voorbij is, moeten we ook met z’n allen de draad weer zien op te pakken. Dus zwaai wat vaker naar je buren, wees vriendelijk voor de ander en zorg goed voor elkaar!’


Kijk op instagram.com/utrechtzorgvoorelkaar