In boeken, films en op sociale media vinden we verhalen waarin we ons kunnen herkennen, spiegelen of verliezen. Tijdens dit event gaan we in gesprek over de vraag hoe representatie in media de identiteitsvorming van jongeren beïnvloedt, en hoe we samen kunnen werken aan meer meervoudige, positieve en zorgzame beelden van wie we zijn.
In een tijd waarin platforms als TikTok en met name BookTok, jongeren opnieuw enthousiast maken voor lezen, muziek en creativiteit, onderzoeken we het spanningsveld tussen het digitale en het tastbare. Waarom zoeken jongeren, juist in een digitale wereld, opnieuw verbinding met fysieke ervaringen zoals boeken, platen en handgeschreven woorden?
Programma
1. Inleiding
We starten met een wetenschappelijke inleiding over drie fasen van identiteitsvorming via media:
- vóór de digitale tijd, toen identiteit vooral werd gevormd door fysieke sociale omgevingen.
- tijdens het ‘digitale enthousiasme’, waarin online leven werd gezien als verrijking van de identiteit;
- en nu: in onze hybride wereld, waarin verhalen digitaal circuleren, maar de behoefte aan tastbare ervaringen juist groeit.
2. Panelgesprek – Verhalen die ons vormen
Met:
- Harmen van Liemt – schrijver
- Prof. dr. Sander Thomaes – hoogleraar ontwikkelingspsychologie
- Semmy Claassen – gespecialiseerd in jeugdliteratuur
- Ebru Merttürk – schreef als kind twee boeken
3. Publieksparticipatie
In het interactieve deel nodigen we bezoekers uit om hun eigen verhaal te delen:
“Welk verhaal, boek of narratief heeft jouw identiteit beïnvloed?”Enkele inzendingen bespreken we plenair, gevolgd door een open gesprek en ruimte voor vragen.
Onder de aanwezigen verloten we twee exemplaren van Harmen’s boek Lentekind.